goveg.blogg.se

Nu förändrar jag mitt liv efter 25 år och blir vegetarian.

Vecka 2

Publicerad 2015-11-23 18:41:00 i Allmänt,

Vegolivet går bra. Jag mår fantastiskt bra i kroppen. Har nog tappat lite vikt, men jag äter ordentligt och hemlagat nästan varje dag. Förut åt jag i skolan för det mesta.
 
Helgen har spenderats i Varberg. Mamma och pappa hade fixat vegetarisk pizza när vi kom hem och på lördagen fick jag bjuda på tacos, gjord på sojafärs. Vi tog oss hem i tid igår för att hinna laga matlådor. Det blev linsgryta med matvete och paj. Linsgrytan blev väldigt god och pajen ska vi smaka imorgon.
 
Linsgryta (4 stora port)
1 msk olja
1 st gul lök
1 st äpple
1 st grönsaksbuljongstärning
1.5 dl röda linser (jag använde 2 dl)
1 burk krossade tomater
1 burk kokosmjölk
200 g hackad fryst spenat (jag använde ca 40 g färsk)
1 st lime
3 cm ingefära
2 tsk sambal oelek
 
1. Hacka gul lök och vitlök, skär äpplet i bitar
2. Hetta upp oljan i panna eller kastrull, fräs lök och vitlök tills glansigt
3. Lägg i äppelbitarna och häll på kokosmjölken, tillsätt buljongtärningen och koka i 5 min
4. Skölj linserna och tillsätt dem. Häll i krossade tomater och spenaten. Låt puttra i ca 10 min (Jag förkokade linserna lite grann)
5. Skala och riv ingefära, rivlimskal och tillsätt tillsammans med sambal oelek, smaka av med salt, peppar och limesaft.
 
I pajen hade jag tomat, broccoli, squash och svamp. Och i äggstanningen hade jag riven ost och fetaost.
 
Nu innan träningen slängde jag ihop några bananpannkakor men kokos och kanel. Jag har inte varit förtjust i bananpannkakor innan, men det är verkligen supergott!
 
 






 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Karin

Studerar mitt tredje år på Chalmers. Tränar mer än gärna. Umgås med vänner och familj. Och jag sitter aldrig still.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela